Een verzekeringsagent werkt doorgaans met één verzekeringsmaatschappij. Hij is als het ware een ondergeschikte van deze maatschappij, zelfs als hij dit op zelfstandige basis doet. Vergelijk het met een bankagent.
Een verzekeringsmakelaar, zoals ons kantoor er één is, werkt onafhankelijk met verschillende verzekeringmaatschappijen en kan het aanbod van de markt grondig vergelijken, zonder daarbij een verplichting te hebben voor maatschappij x of maatschappij y te werken. Toch een belangrijke troef: op die manier krijgt de klant de juiste verzekering tegen de juiste prijs. Zonder hier te spreken over eventuele maatregelen die maatschappijen nemen om contracten op te zeggen of dekkingen te herleiden. In dit geval kan de verzekeringsmakelaar onderhandelen en eventueel een oplossing zoeken bij een andere maatschappij.
De onafhankelijkheid is een sterk wapen voor de verzekeringsmakelaar. Zeker wanneer er een geschil is tussen de verzekeringsmaatschappij en de klant. Enkele voorbeelden maken dit duidelijk.
- Stel dat er brandschade is en er is geen akkoord over de vergoeding tussen de klant en de expert van de maatschappij. De verzekeringsmakelaar kan onafhankelijk tussenkomen en een tegenexpertise vragen.
- Stel dat de autoverzekeraar beslist om niet tussen te komen of verhaal te plegen omwille van dronkenschap. Via een onafhankelijke rechtsbijstandsverzekering niet gekoppeld aan de autoverzekering kan de verzekeringsmakelaar een dossier inleiden om deze beslissing aan te vechten.
Bovendien moet de verzekeringsmakelaar inzake consumentenbescherming en opleidingen (ook voor de medewerkers op het kantoor) aan heel wat reglementen voldoen, meer dan bij een verzekeringsagent bijvoorbeeld.
Uit een recente studie van Assuralia is gebleken dat meer dan de helft van de Belgen kiezen voor een verzekeringsmakelaar. Voor de auto-, woon-, familiale verzekering is dit zelfs meer dan 60%. Voor ondernemingsverzekeringen kiezen 3 op de 4 zelfstandigen voor een verzekeringsmakelaar.
Op de markt van de levensverzekeringen kiest ongeveer 50% van de Belgen voor een verzekeringsmakelaar . Als het over levensverzekeringen particulieren gaat (pensioensparen, beleggingsverzekeringen, lange termijnsparen, …) is de verzekeringsmakelaar zelfs marktleider.
Verzekeringsmakelaars ook beste dienstverleners
Uit een studie van het media-agentschap Wavemaker blijkt dat 43% van de ondervraagden de verzekeringsmakelaar de hoogste tevredenheidsscore (5 op 5) geeft. Bij banken en verzekeringsagenten is dit 26% en via een directe verzekeraar 30%. Het vertrouwen in de makelaar, de expertise en de bereikbaarheid zijn de top 3 argumenten waarom de consument voor een makelaar kiest. Het feit dat de verzekeringsmakelaar lokaal verankerd is en het digitale met het persoonlijk contact combineert verantwoorden ook de sterke positie van de verzekeringsmakelaar.
Overweegt u om zich te laten ontzorgen door Callant? Vraag een gesprek en ontdek onze sterke punten.