Door de opmars van elektrische wagens zullen steeds meer mensen een laadpaal installeren en aldus met vragen rondlopen. Steeds meer horen we dat een elektrische auto tijdens het laden in brand vliegt. Naast de schade aan de woning en de inhoud van het gebouw, is er bijvoorbeeld al 10.000 liter water nodig om de batterij af te koelen en wordt een brandende elektrische auto in een met water gevulde container geplaatst, zodat het vuur niet weer kan oplaaien.
Hoewel het voor de meeste maatschappijen niet noodzakelijk is – in vele contracten is er een veiligheidsmarge van 10% op de waarde van het verzekerde gebouw voorzien – raden wij toch aan ons kantoor te contacteren. Je doet er altijd goed aan structurele veranderingen aan te geven. Kwestie dat de verzekeraar op de hoogte is en je niet onderverzekerd bent.
Wordt de woningverzekering duurder?
In principe wordt de woningverzekering niet duurder, tenzij het plaatsen van een ladingspaal in die mate structurele veranderingen aan de woning teweegbrengt, waardoor de waarde van het gebouw aanzienlijk (bv met minstens 10%) verhoogt.
Wat als er schade is aan de laadpaal?
- Als er schade aan de laadpaal is door een brand of overstroming, wordt de schade aan de laadpaal vergoed.
- Als de laadpaal aan de basis van een brand ligt, is die zelf niet gedekt. De schade aan de laadpaal is dan geen gevolgschade, want het toestel veroorzaakte de schade. In dit geval kan u dan eventueel beroep doen op de rechtsbijstandsverzekering om de schade te verhalen op de producent van de laadpaal. In dit geval wordt wel de schade aan het huis vergoed door de woonverzekering.
Stel dat de brand veroorzaakt is door een fabricagefout in de laadpaal, kan de woningverzekeraar na uitbetaling van de schade aan de woning verhaal plegen op de fabrikant van de laadpaal.
Welke verzekering komt tussen als brand ontstaat bij het opladen van de elektrische wagen in de garage van een flatgebouw?
De brandschade wordt in dat geval gedekt door de blokpolis van het appartementsgebouw. Stel dat nadien een verantwoordelijke derde geïdentificeerd wordt, bijvoorbeeld de producent van de wagen of het laadstation, dan kan de brandverzekeraar proberen verhaal te plegen bij de verantwoordelijke derde.
Wil u hierover meer info, vraag een gesprek.